Norge er et land med lang kyst og mange innsjøer. Så naturlig nok finnes det en del båtprodusenter i Norges land. Og det produseres selvfølgelig båter i alle størrelser og fasonger og farger. Enten de som allerede er produsert og vises frem eller om du har egne ideer og bestiller spesial bygd båt. Det meste er mulig. Tar en liten tilfeldig runde i landet uten å favorisere noen og ser hva som finnes.

Colin Archer

Denne båt typen har stort sett alle som har båt og noe med sjøen å gjøre hørt om. Men aner du i det hele tatt at den er norsk og bygd i Norge og i så fall av hvem?

Colin Archer var opprinnelig mannen polarskipet til Fridtjof Nansen i sin tid. Han har også stått bak ideen om å bygge rednings skøytene, og nesten selvfølgelig bærer den første rednings skøyten hans navn. Båten er i dag eid av Norsk Sjøfartsmuseum, og er fremdeles i bruk men ikke lenger som rednings skøyte. Båten ble ferdig bygd satt på vannet i 1893. Totalt har han bygget 14 rednings skøyter.

Archer er særlig kjent for polarskipet «Fram» til Fridtjof Nansen, for sin forbedring av losskøytene og for å ha skapt redningsskøytene. I alt bygget han mer enn 200 båter, hvorav 70 var lystfartøyer, 60 var losbåter og 14 var redningsskøyter. Den første redningsskøyta, RS1, som bærer Archers navn, ble sjøsatt i 1893, og tjente i 40 år. Den tilhører nå Norsk Sjøfartsmuseum og er fremdeles i bruk.

Men det båten vi kjenner fra Norge i dag er bygd av Djupevåg Båtbyggeri i Norheimsund. Der fikk Lars Djupevåg ideen for cirka 70 år siden at de startet sin familiebedrift hvor de bygde åpne klink bygde båter. Først senere kom skutene Colin Archer inn i bildet.

Colin Arcker skøytene bygde firmaet i over 20 år som sitt hovedprodukt, frem til de dessverre gikk konkurs i 2011. Da hadde de bygd et godt antall nye båter og foretatt reparasjoner på andre bygg både store og mindre ting. På 2000 tallet ble firmaet kjent for å ha levert interiøret til storsalen i operaen i Oslo og til Tverrfjellhytta på Dovre.

Sørlandet

I Risør har det også blitt bygget Colin Archer skøyter. Der var det fire unge båtbyggere som satset friskt og startet Risør Båtbyggeri. Båtene de leverte ble kjent for sin sjødyktighet og var spesielt velseilende. Slike klassiske spissgattere og skøyter var godt likt av seilere verden rundt. Det ga dem en seilerglede og trygghet. Båtene ble bygd i ulike størrelser, men aldri over 50 fot på grunn av lokalene de hadde sitt firma i.

Andre båter de produserte mange av var Risørfæringen, Grimstad jolla og andre ro-sjekter og båter. Skulle det komme en større båt som trengte reparasjon, så fantes det muligheter helt opp til 100 fot i lokaler i nærheten.

Da har jeg bare så vidt begynt å kikke på produsenter av båter. Som du sikkert kanskje allerede vet og ikke minst nå forstår så er det mange forskjellige og mange som har en utrolig historikk å fortelle. Så det er ikke enkelt å være så veldig kortfattet. Blir nødt til å dele dette opp i flere deler. Colin Archer har blitt bygd på flere steder som du også kan lese over her.

Postet av:Klaiden