Vi har jo en lang og flott sjøfarts historie her i landet, det har jo blitt bygd utrolig mange flotte seilskip her og en god del av dem er fortsatt i drift. Det bygges jo fortsatt seilbåter her i landet men det er nok ikke i nærheten av hva som ble bygd for en god tid tilbake. Man har jo gått mye over til motorbåter som har den fordelen at de ikke er avhengig av værforholdene for å ha fremdrift.

Historiske båter

Mange av disse seilbåtene har fått sin plass i historiebøkene og en del av dem kan man se i dag utstilt ved forskjellige museer rundt omkring i landet. Maud er en av disse godt kjente seilbåtene, det var en seilbåt som Roald Amundsen bestilte av båtbyggeren C Jensen for å foreta en tur til Arktis.

Målet var å komme seg igjennom Nordøst passasjen så båten måtte være skikkelig solid sånn at den tålte pakkis og skru is. Turen tok en god del lengre en Amundsen hadde planlagt for det oppsto en god del problemer underveis på turen. Hele seks år gikk før de kom frem til Alaska som da var målet for turen, men her ble båten lagt inn i Amundsens konkursbo og solgt. Seilbåten ble da i en tid brukt som transportskip langs Amerikas kyst, de døpte den også om til Baymaud. Seilbåten gikk på grunn ved Viktoria Island og ble liggende der som ett vrak i mange år før Norske interesser satte i gang med å få seilbåten tilbake til Norge. Dette lykkes de med etter hvert og nå har den omstendelige jobben med å restaurere seilbåten startet, det vil nok ta en god tid for der var det mye å gjøre.

Fram

for tur i arktisk hav

En like godt kjent Norsk seilbåt er Fram som Fritjof Nansen bestilte av en båtbygger i Larvik, også denne seilbåten skulle brukes til turer inn i ishavene. Det var den godt kjente båtbyggeren Colin Archer som fikk oppdraget med å bygge båten, han har jo vært en av landets beste båtbyggere. Skipet skulle tåle alt det kunne komme ut for i både Arktis og i Antarktis, det skulle bli det mest solide skipet bygd så langt innen Norsk skipsbyggings historie. Nansen hadde også planer om å la båten fryse inne for å utforske området på den kaldeste årstiden. Skipet ble som forventet og det ble brukt til flere ekspedisjons turer inn i isødet.

Christian Radich

Skoleskipet Christian Radich har de fleste av oss hørt om, skoleskipet brukes den dag i dag til å lære opp om livet ute på havet. Skipet ble bygd i slutten av 1930 tallet med skipsrederen Christian Radich store donasjon til stiftelsen ved sammen navnet. Seilbåtens første lange tur ble en tur over til New York og til verdensutstillingen som da ble avholdt der. Turen ble en stor suksess for dem, seilbåten ble da verdensberømt og fikk veldig mye oppmerksomhet i media. Skipet har også blitt brukt i filmer og i tv serier så det er nok ikke mange som ikke vet om denne båten.

Postet av:Klaiden